Tässä onkin
varsinainen pakkaus. 191 sivua on harhaanjohtava sivumäärä, koska
kirja on A4-kokoinen ja sisältö täysin muotoilematonta, eli
tavallisemmassa kirjaformaatissa ja muotoiltuna sivuja olisi lähemmäs
400. Ja siltä tämä tuntuikin välillä, kun kahdeksan kuukautta
lärpäkkeen läpi kahlasin. Jos olisi edes kieli tarkastettu, teksti
muotoiltu, lisätty lukuihin otsikot ja sisällysluettelo, niin ehkä
sitten olisi pysynyt paremmin kärryillä.
Sillä
kärryillähän minä en pysynyt. Voi olla, että kirjassa esitetty
filosofia olisi liian monimutkaista minulle, vaikka olisin lukenutkin
esim. Pirsigin Zen and the Art of Motorcycle Maintenancen (joka on
kyllä hyllyssä, mutta en ole vielä lukenut) tai roikkunut
MoQ-Discuss tai Lila Squad -keskustelufoorumeilla. Puhumattakaan
siitä, että olisin kirjoittajan tapaan pyöritellyt näitä asioita
kymmenen vuotta pääni sisällä ja kuluttanut siihen muun muassa
työkyvyttömyyseläkettä, jota kyseinen kirjailija ”nauttii”.
Mutta olen melko varma, että olisin ainakin muistanut paljon enemmän
loppuun päästyäni – tai kyennyt muistuttamaan mieleeni – jos
tarjolla olisi ollut edes jotain kiintopisteitä (kuten lukujen nimet
tai sisällysluettelo). Siis siinäkin tapauksessa, että olisin itse
tämän kirjoittanut.
Valon kajastuksia
kirjassa toki on. On taulukkoa ja vektoria ja matemaattisia kaavoja.
Kaavioista en tajunnut usein paljoakaan, mutta taulukot ja
koordinaatistot auttoivat – yllättävää kyllä – ymmärtämään
muuten kovin moneen suuntaan polveilevaa tekstiä. Niiden avulla
saatoin hetkeksi tuudittautua kuvittelemaan, että alkaisin
ymmärtämään asiaa, jota kirjoittaja paukuttaa menemään niin
autuaasti lukijan mukavuudesta vähät välittämättä. Harmi vaan,
että muu teksti uuvutti usein niin, ettei taulukoihin päästyään
jaksanut enää keskittyä kylliksi.
Mistä
tämä kirja sitten kertoo? Ilmeisesti tarkoitus on kehittää
Pirsigin luomaa ns. analyyttistä laadun metafyysistä mallia
(Analytic Metaphysics of
Quality, käännös on
omani), jonka avulla olisi mahdollista ”rinnastaa” kovinkin
erilaisia laatuja. Että voitaisiin arvioida, kuinka laadukkaita
esim. taiteilijan ja toisaalta pörssimeklarin työn hedelmät ovat
suhteessa toisiinsa – tai suhteessa taulukkoon, joka syntyy, kun
analysoi asioiden ja ilmiöiden erilaisia puolia. Aivan kirjan
lopussa mennään jopa 3D-taulukkoideointiin, mutta onneksi siihen ei
vielä ehditty tämän tekstin aikana. Tässä 2D:ssäkin oli
tarpeeksi pureksittavaa. Paljon oli puhetta abstrakteista ja
konkreettisista käsitteistä, itsen sisäisestä ja ulkoisesta
(missä kohti raja sitten meneekään) sekä kokemuksellisista, eli
gnostisista, että käsitteiden kautta muille kommunikoitavasta
tiedosta. Mieleeni hiipivät tässä yhteydessä käsitteet erlebnis
ja
erfahrung, joista
uskontotieteen professorimme on kirjoittanut esim. näin:
”Kokemus tässä yhteydessä ei tarkoita elämyksellistä kokemusta
(Erlebnis), jonka kuka tahansa voi kokea purjehtimalla toisen
kyydissä, vaan käytännön tietopohjaista kokemusta (Erfahrung),
jota voi saada vain olemalla
kapteeni.”(http://www.tieteessatapahtuu.fi/022/gothni022.htm) En
tosin halua mennä näihin käsitteisiin sen syvällisemmin, joten
jätän tämän mielikuvan kehittelyn tällä kertaa tähän.
Koska kyseessä on
todella raskas teos, jonka sisältämä filosofia laajentaa monia
aiemmin luotuja filosofisia teorioita todellisuudesta, en lähde
käymään koko sen rakennetta läpi – puhumattakaan siitä, että
olisin kaikkea kyennyt tällä lukemalla sisäistämään.
Mielenkiintoisimpia pointteja, joita mieleeni jäi oli esimerkiksi
se, miten kirjoittaja kuvaa koordinaatiston avulla, kuinka keskustelu
etenee tietynlaisen avauskommentin ja annetun vastauksen kautta joko
laadulliseen harmoniaan tai ristiriitaan. Että jos joku provosoi
sinua esimerkiksi toteamalla, että tyttöystäväsi on lihava (mikä
sinänsä saattaa olla totta, mutta sen ääneenlausuminen on
sosiaalinen tabu ja loukkaus), niin millä tapaa provokaation
herättämä tunnelataus saadaan neutralisoitua ja keskustelu vietyä
ns. harmonisempaan suuntaan sen sijaan, että lähtisi lisäämään
ristiriitaa vastaamalla jollain tunneperäisellä vastakommentilla.
Tätä ajatusta olisi ollut mielenkiintoista kehittää
pidemmällekin.
Vahvimmillaan teos
olikin elävien esimerkkiensä kohdalla. Kun jokin käsittämätön
kaavio tai monimutkainen taulukko tuotiin konkreettisella esimerkillä
käytännön maailmaan, oli mahdollista sisäistää sen ajatuskin
paremmin, mikä tavallaan on samalla myös juuri tätä analyyttistä
laadun metafysiikkaa käytännössä. Filosofian väleissä
kirjoittaja kuvaa omaa elämäänsä muun muassa BDSM-piireissä,
yhteiseloa eri naisten kanssa enemmän tai vähemmän polyamorisissa
suhteissa sekä omaa menneisyyttään ja nykyistä elämäänsä
yhteiskunnan rajamailla. Välillä sivutaan erilaisia
mielenterveyteen liittyviä aiheita ja välillä ketuttaa
kirjoitusohjelma tai tietokone, jotka temppuilevat ja sitä
harmitellaan usein pitkäänkin. Monestikaan en löytänyt yhteyksiä
näiden päiväkirjamaisten merkintöjen ja kuvatun filosofian
väliltä. En ole varma, oliko niitä – ja jos oli, niin muualla
kuin kirjoittajan päässä.
Vaikka selvästikin
syvällä on käyty ja oltu, en voi olla samaistumatta moniin
pohdintoihin, joita kirjassa esitetään yhteiskunnasta normeineen ja
oman itsen suhteesta muihin ihmisiin ja yhteiskuntaan. Kertojan melko
korkea käsitys itsestään oli kuitenkin kovin erilainen
lähestymistapa profetiointiin ja ns. narsistiseen megalomaniaan (oma
hupidiagnoosini), kuin omat kehitelmäni. Tässä kirjoittaja lähtee
vihasta, aggressiosta, itsekeskeisyydestä ja itseriittoisuudesta,
kun oma filosofiani lähentelee enemmän rakkaudellisia tuntoja ja
ymmärtävää lähestymistapaa. Siinä mielessä kyseessä on siis
hyvinkin pitkälti ns. vasemmankäden polun edustajan ajatusmaailma
ja tavallaan on mielenkiintoista tutustua hahmoon nimeltä Tuukka
Virtaperko, jonka sarjakuvia olen joskus netistä löytänyt (ja
pitänyt outoina, mutta joskus jopa melkein hauskoina), mutta itseriittoisuus isolta osaltaan melko tyypillisiin ajatuksiin liitettynä ei ole minulle kylliksi vakuuttamaan tämän henkilön sanan luotettavuudesta.
Henkilökohtaisesti mainitut tunnetilatkaan eivät puhuttele
minua filosofisina lähtökohtina, joten siksikin suhtautumiseni
teokseen on vähintäänkin etääntynyt. Mainitsen tämän siksi,
että jos lukija sattuu viehättymään enemmän tämäntyylisestä,
saattaa kyseinen tekstikin jollain tasolla puhutella enemmän. Tai jos vaikka Virtaperko kiinnostaa jo ennestään :)
Kirja on monella
tapaa ajatuksia provosoiva. Niinkin paljon, että itse olisin
mieluummin lukenut Virtaperkon päiväkirjaa ihan eri kontekstissa ja
erillään filosofiasta. Olisin lukenut filosofiaa mielelläni
huomattavasti jäsennellymmässä muodossa ja edes vähän ns.
kypsemmin esitettynä. Sivulla 170 Virtaperko kirjoittaa: ”I'm in
the process of trying to come up with this stuff, but the dust hasn't
yet settled. I guess there's no point in trying to hurry.” Olisihan
tuota voinut ajatella ennen kirjan julkaisua, sillä mitään
todellista kiirettä ei julkaisulla tunnu olleen.
Olen vähän myös pettynyt Salakirjoihin, että se on päästänyt näin ruman tuotoksen sisuksistaan ulos. Pienellä vaivalla tästäkin tekstikokonaisuudesta olisi voinut saada ihan luettavan kirjan. Muuttamatta sisältöä lainkaan. Tekstin muotoilu on kuitenkin suhteellisen helppoa. Sinänsä ymmärrän kyllä, että akatemian ulkopuolella tällaisen filosofian julkaiseminen on kirjoittajalle todella tärkeä prosessi ja se tuntuu tärkeältä saada julki niin pian kuin mahdollista jne, mutta kustantajalta pidän harmillisena sitä vastuuttomuutta tai laiskuutta (tai mistä se sitten johtuikin), että tekstiä ei ole muotoiltu kirjaformaattiin lainkaan vaan jälki näyttää samalta kuin jos perus Open Office tiedoston olisi painattanut ja sitonut kirjaksi. Kansi on hieno, mutta niin ne on monet kauniit kakutkin... Virtaperkon kirja ei kuitenkaan ole sisältä silkkaa silkkoa: näen siinä potentiaalia useampaankin erilaiseen teokseen ja filosofiassa on ajatusta poikineen, mutta tekstin muotoilu on auttamatta jäänyt alkutekijöihinsä. Kyse on suurelta osin pelkästä ajatuksenvirrasta ja osa tekstistä on vajaavaisesti muotoiltua ajatusta, jota kirjoittaja itse on käsitellyt päässään jo useamman vuoden, mutta joka paperille tullessaan vaatisi vielä syvällisempää avaamista, jotta lukijan olisi mahdollista päästä samalle aallon harjalle. En pidä itseänikään aivan täysipäisenä tai mitenkään koko kansan edustajana, mutta en usko, että kirjoittajan toive kirjoittaa mahdollisimman laajalle yleisölle todellakaan toteutuu tämän teoksen kautta.
Olen vähän myös pettynyt Salakirjoihin, että se on päästänyt näin ruman tuotoksen sisuksistaan ulos. Pienellä vaivalla tästäkin tekstikokonaisuudesta olisi voinut saada ihan luettavan kirjan. Muuttamatta sisältöä lainkaan. Tekstin muotoilu on kuitenkin suhteellisen helppoa. Sinänsä ymmärrän kyllä, että akatemian ulkopuolella tällaisen filosofian julkaiseminen on kirjoittajalle todella tärkeä prosessi ja se tuntuu tärkeältä saada julki niin pian kuin mahdollista jne, mutta kustantajalta pidän harmillisena sitä vastuuttomuutta tai laiskuutta (tai mistä se sitten johtuikin), että tekstiä ei ole muotoiltu kirjaformaattiin lainkaan vaan jälki näyttää samalta kuin jos perus Open Office tiedoston olisi painattanut ja sitonut kirjaksi. Kansi on hieno, mutta niin ne on monet kauniit kakutkin... Virtaperkon kirja ei kuitenkaan ole sisältä silkkaa silkkoa: näen siinä potentiaalia useampaankin erilaiseen teokseen ja filosofiassa on ajatusta poikineen, mutta tekstin muotoilu on auttamatta jäänyt alkutekijöihinsä. Kyse on suurelta osin pelkästä ajatuksenvirrasta ja osa tekstistä on vajaavaisesti muotoiltua ajatusta, jota kirjoittaja itse on käsitellyt päässään jo useamman vuoden, mutta joka paperille tullessaan vaatisi vielä syvällisempää avaamista, jotta lukijan olisi mahdollista päästä samalle aallon harjalle. En pidä itseänikään aivan täysipäisenä tai mitenkään koko kansan edustajana, mutta en usko, että kirjoittajan toive kirjoittaa mahdollisimman laajalle yleisölle todellakaan toteutuu tämän teoksen kautta.
Hei Essi! Kiitos että arvostelit tämän hieman vaikeasti lähestyttävän teoksen. Olen jatkanut tutkimukseni dokumentointia wikissä, josta löytyy koordinaatisto, jonka koko on yhdeksän ruutua kanttiinsa. Tämä koordinaatisto on monella tapaa käyttäjäystävällisempi kuin Zen and the Art of Insanityssä julkaistu tutkimus, josta koordinaatisto johdettiin. Se on tarkempi, minkä seurauksena etäisyydet on helpompi suhteuttaa toisiinsa, ja jokainen ruutu on nimetty ja selitetty. Lisätietoja: http://wiki.moq.fi/index.php?title=The_9_x_9_Grid#Vector_Summation_Examples_Revisited
VastaaPoistaOlisin mitä kiitollisin saadessani siteerata Teemu Keskisarjan teosta "Raaka tie Raatteeseen" selittääkseni joitakin tekemiäni valintoja.
"Venäläisten mentaliteetti oli tiedossa. Miten reagoida 'huolettomuuteen' tai määrällisen ylivoiman johdonmukaiseen hyödyntämiseen? 'On käytettävä nopeinta ja häikäilemättömintä taistelutapaa ja tunnettua suomalaista sisua', mainitsi yksi ohje."
Koska sain tämän kirjan "alta pois" jo kymmenessä vuodessa, mikä toki kuulostaa pitkältäkin ajalta, olen voinut siirtyä ohjelmointiin. Metafysiikkani on liian monimutkaista jotta sen kaikki nyanssit vetoaisivat sellaisinaan juuri kehenkään. Mutta jos onnistun luomaan tekoälyn, joka soveltaa filosofiaani, ihmisen ei tarvitse ymmärtää tekoälyn toimintaperiaatetta havaitakseen että se toimii, aivan kuten kvanttifysiikan ymmärtäminen ei ole välttämätöntä CD-aseman käyttämiseen, vaikka CD:tä lukeva laser perustuukin kvanttifysiikkaan. Olen nyt ohjelmoinut aktiivisesti vuoden ja tekoäly on kehitysasteella. Sen viimeisin versio löytyy osoitteesta http://a.moq.fi/test324.htm.
Laadun metafysiikasta on kirjoitettu jo yksi kirja, jonka rinnalla muut lähes väistämättä kalpenevat: Zen ja moottoripyörän kunnossapito. Oli kiusaannuttavaa ettei Pirsigin kirjoille löytynyt juuri muita seuraajia kuin "huckster"-mentaliteetilla tehtyjä, ja että Pirsig vieläpä joutui parempien vaihtoehtojen puutteessa lähtemään tähän meininkiin jossakin määrin mukaan. Mieluummin teen kontribuution omalla tavallani kuin ryhdyn puoliväkisin kirjoittamaan uutta bestselleriä. Tulevan tekoälyni ominaisuuksia luonnehditaan täällä: https://github.com/JKahvi/Four-Mountains/blob/master/README.md
Tekoälyni näyttäytyy tässä vaiheessa käyttäjälle lähinnä koordinaatistona ja taulukoina. Teen kuitenkin tiimin kanssa Unity-pelienginelle sovellutusta, jossa tekoälyn voisi nähdä toimivan ihmistä tai eläintä muistuttavissa pelihahmoissa.
No sinäpä se osaat Essi ainakin nimenomaan herjata ja jauhaa tyhjää paskaa taidokkaasti. Lopeta lukemasta filosofiaa mikäli kuvittelet tässä universumissa voivasi päättää yksinomaan mikä on mitäkin. Sepität täysin epäoleellisia asioita jotka näköjään sinua kiinnostavat, alkaen sisällysluetteloista ym. Selkeästi sinun aivosi eivät riitä Tuukan teoksen käsittämiseen, mutta tuo MITEN alentavasti kirjoitat Cancel-ajatustyylillä on jo silkkaa typeryyttä. Mitä tekemistä tämän teoksen kanssa on sillä, että mitä tukirahoja Kelalta Tuukka sai, elääkseen tässä helvetillisessä yhteiskunnassa? Sinä Essi et ole yhtään ketään ylempänä yhtään mitenkään ja sinä et ole kaikkivoipa tulemaan kertomaan mikä on "oikeaa filosofiaa", taidetta tai yhtään mitään. Mene itseesi jos mitenkään edes uskallat tai osaat.
VastaaPoistaTuukalle R.I.P. Kaikki rauha lahjakkaalle ja selkeästi erittäin älykkäälle ihmiselle.
Moi, joo en tiedä, mikä toi työkyvyytömyseläkekommentti on ollut multa. Se oli täysin asiatonta multa - tai vaatinut kontekstualisointia.
Poista